יום ראשון, 24 במרץ 2013

בואו לחגוג חירות במוזיאון אסירי המחתרות!


"חג הפסח בצל הגרדום:

חג הפסח התקרב, ואני ביקשתי מאת מנהל בית הסוהר לאפשר לי להשתתף ב"סדר-הפסח" יחד עם כל האסירים היהודיים. המנהל הבטיח לי לשקול את הדבר, ולאחר כמה ימים הודיע לי שהוא אינו יכול לאפשר לי את הדבר כי זה בניגוד גמור לתקנות של בית הסוהר. לעומת זאת הוא יאפשר לי לקבל כוס יין, שאחד האסירים היהודיים יביא לי לצינוק, וגם מצות וממתקים שהאסירים היהודיים מקבלים מהמוסדות לרגל החג. בליל הסדר בא אלי לצינוק יעקב קוטיק.[...] יעקב התרגש עד לדמעות כאשר הגיש לי את הספל עם היין ושתיתי איתו "לחיים". באותו ליל פסח לא יכולתי להירדם. נזכרתי בסדר הפסח האחרון בבית אבא בעיירה שלנו רוז'ישץ, לפני שלוש שנים בדיוק.[...] הקשר עם משפחתי נותק זמן קצר לאחר עלייתי לארץ ישראל.
הזיכרונות האלה[...]נראו לי עתה, בתוך התא האפל והקודר שבו אני כלוא, כאילו אירעו לפני נצח. המציאות המרה טפחה על פני, והזיכרונות הנפלאים והמרגשים על סדר פסח בבית אבי נמוגו כלא היו. בלב כבד ובצער רב פרסתי את ה"בורש" ושקעתי בתרדמה עמוקה."[1]
                                                                              
יהושע ישראלי (בקר) לוחם לח"י האצ"ל שנידון למוות וגזר דינו הומתק לבסוף למאסר עולם. יהושע עלה לארץ מפולין ב- 1939 בהיותו בן 18. מאחור השאיר את הוריו, אחיו ואחותו ועם פרוץ מלחמת העולם השנייה נותק עמם הקשר. הצטרף ללח"י, נתפס בינואר 1942בפעולת שוד כספים מפקיד "המשביר" בתל אביב, ונידון לגזר דין מוות בתלייה. במאי אותה שנה הומתק עונשו למאסר עולם לאחר שסבתו ביקשה עבורו חנינה. הקטע הנ"ל מתאר את חג הפסח שאותו ציין כנידון למוות בבית הסוהר המרכזי בירושלים.

יהושע ישראלי

מוזיאון אסירי המחתרות – ירושלים, מתאר באמצעות סיפורם הייחודי של אסירי המחתרות את מאבק היישוב להקמת המדינה.
בחול המועד פסח יתקיימו פעילויות ייחודיות לחג בתאריכים טז'- י'ז בניסן, 27 ו- 28 במרץ 2013.  
בימים אלה המוזיאון יהיה פתוח עד 18:00 ותוכלו ליהנות מהפעילויות הבאות:

  • הדרכות לקהל הרחב בשילוב קטעי משחק, משעה 11:00 עד השעה 16:00 כל שעה עגולה.
    • בשעה 13:00 תתקיים הדרכה באנגלית (מותנה במספר משתתפים )
    At 13:00 there will be a tour in English (Conditional on the number of participants)

  • משחק משימות משפחתי - "מסתורין במסדרונות הכלא". בין המשימות: הדבקת כרוז, הטמנת פתק בסליק, ופעילויות מחתרתיות סודיות שאסור לגלות!
  • סדנאות -  "לחרוט ולהיחרט"  - חריטת סמלים וסימנים על אריחי גבס, כפי שהאסירים נהגו לחרוט על המרצפות בתאים. "לארוג את הזמן" - סדנת אריגה בה מכינים המשתתפים "בורשים" קטנים בדומה למחצלות שעליהן ישנו האסירים. "דפוסי הכלא"- הדפסת תעודות אסירי בהחתמה.

כתובת: משעול הגבורה 1. (מגרש הרוסים, בסמוך לקריית העירייה).
להזמנות ביקורים:
מייל: hamachtarot_jerusalem @mod.gov.il
טל': 02-6233166.
עלות:
  • כניסה: 15 ₪ למבוגר; 10 ₪  לילד , לסטודנט ולאזרח ותיק .
  • משחק משימות משפחתי: 10 ₪
  • סדנה: 5 ₪


מחכים לראותכם! חג שמח!



[1] יהושע ישראלי, בבגדים אדומים, קרני שומרון תש"ס, עמ' 36-37. בקטע בוצעה עריכה קלה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

:)